Τετάρτη 7 Μαρτίου 2018

Ο Παναγιώτης Πετράκης σε α΄ πρόσωπο

Ζω και ζούμε όλη την κρίση που έχει πέσει στους ώμους μας εδώ και αρκετά χρόνια. Χτίζαμε μια ζωή, θέταμε στόχους και παρακολουθούσαμε το αποτέλεσμα συγκρίνοντας συνεχώς το τι πετυχαίναμε με το τι συνέβαινε σε όλο τον κόσμο. Ιδίως στη μεσαία τάξη, σε όλο της το εύρος που περιλαμβάνει ανθρώπους με μικρότερα ή μεγαλύτερα εισοδήματα. Είχαμε υποχρεώσεις στις δουλειές μας, στους δικούς μας, στους εαυτούς μας.
Ήρθε η κατάρρευση και το πετραδάκι μπήκε στο παπούτσι μου να «αρχίσω» να γράφω. Έγραψα και ολοκλήρωσα, όταν κατά τη γνώμη μου έκλεισε και ο πρώτος κύκλος της κρίσης αυτής, δηλαδή το 2014.
Έγραφα ασταμάτητα, μέχρι που ένα μέρος της δουλειάς άρχισα να το μαζεύω για να το παρουσιάσω για το κοινό. Έγραψα για τον φόνο του συλλέκτη των γραμματοσήμων αλλά και για τον φόνο των ιδεών της μεσαίας τάξης και των ιδεών του Διαφωτισμού που διατηρούν αναλλοίωτη την ισχύ τους μέχρι σήμερα. Η λύπη και η έντονη ανησυχία για τον βαθύ αυτόν τραυματισμό μού δημιούργησε την ανάγκη να «γεννήσω» την υπερφυσική και μεταφυσική παρουσία που διατρέχει όλο το έργο, το φάντασμα δηλαδή του δολοφονημένου, ο οποίος είναι και φύλακας άγγελος της λύτρωσης. Η παιδική επιθυμία της έλευσης της μαγικής λύσης εξασφάλισε την καλή συνέχεια. Αυτό γίνεται με το φάντασμα του δολοφονημένου που, ως ουσιαστικός φορέας των ιδεών αυτών, μάχεται για την απονομή της δικαιοσύνης, έτσι ώστε να μην ξεφύγουν οι δολοφόνοι, οι εραστές της εξουσίας του χρήματος, των συμβόλων και οι εχθροί της αισθητικής. 
Έγραψα για τον φόνο του συλλέκτη των γραμματοσήμων αλλά και για τον φόνο των ιδεών της μεσαίας τάξης και των ιδεών του Διαφωτισμού που διατηρούν αναλλοίωτη την ισχύ τους μέχρι σήμερα.
Σύμμαχός του είναι η παρέα των έξι φίλων. Οι χαρακτήρες τους, αμφίσημοι αντιπροσωπεύουν όλη την ελληνική κοινωνία και κάθε κοινωνία. Ο Αριστείδης είναι αφιερωμένος στην αναζήτηση του μέλλοντος αλλά και στον σεβασμό του παρόντος. Η Δανάη εκφράζει τον δυναμισμό και την ανεκτικότητα. Η Μυρτώ διακατέχεται από τον φόβο της αβεβαιότητας και την αναζήτηση της βεβαιότητας. Ο Διονύσης έχει βαθιά εμπιστοσύνη στο άτομο αλλά τον έλκει και η γοητεία της συλλογικότητας. Ο Αχιλλέας απορρίπτει τις ανισότητες αλλά αποδέχεται την πρωτοβουλία και την ευθύνη. Τέλος ο Φώτης, ο αδελφός του, αποφεύγει την απώλεια αλλά αγαπάει τον κίνδυνο! Ο μόνος ορθολογιστής είναι ο αστυνόμος Βελής, ο οποίος έχει ένα και μοναδικό κίνητρο: να κάνει τη δουλειά του όπως του υπαγορεύει η συνείδησή του. 
Η αφήγησή μου δεν επικαλείται συνταρακτικά γεγονότα εκτός από αυτά τα «μικρά» που συνέβησαν στη ζωή μας όλη αυτή την περίοδο. Δεν συμφωνώ με τη δημιουργία που με την περιγραφή ακραίων καταστάσεων επί σκηνής αναζητά τρόπους να κρατήσει αιχμάλωτο τον αναγνώστη. Εάν η ζωή ήταν γεμάτη από ακραία περιστατικά, θα ήταν εύκολη! Οι αποφάσεις θα είχαν ευδιάκριτα όρια για να κριθούν, το καλό και το κακό εύκολα θα ξεχώριζαν. Όμως η πραγματικότητα, όπως και το μυθιστόρημα, εξελίσσεται με έναν υποδόριο τρόπο. Το κρύο της χέρι καταλαμβάνει τη ζωή χωρίς να δώσει την ευκαιρία στους πρωταγωνιστές να κινητοποιηθούν και να αντιδράσουν προετοιμάζοντας τη ζωή τους γι’ αυτό! 
Δεν συμφωνώ με τη δημιουργία που με την περιγραφή ακραίων καταστάσεων επί σκηνής αναζητά τρόπους να κρατήσει αιχμάλωτο τον αναγνώστη. Εάν η ζωή ήταν γεμάτη από ακραία περιστατικά, θα ήταν εύκολη!
Δεν απευθύνομαι στο θυμικό (που είναι και πιο εύκολο) αλλά στην εσωτερική πνευματική διεργασία, την οποία όμως σέβομαι όποια και να είναι αυτή. Ο ορθολογισμός δεν είναι το δυνατό σημείο που αναζητώ από τους ανθρώπους.
Με αυτούς τους όρους θα συλληφθούν οι δολοφόνοι; Ο αναγνώστης τους ξέρει από την πρώτη σελίδα. Θα συλληφθούν όμως στο μυθιστόρημα ή θα μείνουν ατιμώρητοι όπως και τόσες άλλες περιπτώσεις στην κοινωνία μας; Τα εγκλήματα στη ζωή σέρνονται μέσα στον χρόνο. Στο μυθιστόρημα, όμως, όπως και στη δίκαιη ζωή, απαιτείται λύση και κάθαρση!
Τη λύση την καθοδηγεί η μεταφυσική παρουσία και τη δίνει η ίδια η ζωή με την τυχαιότητά της και τη δύναμη των ανθρώπινων σχέσεων των έξι φίλων. 
Να το πεις της νύχτας σου
Παναγιώτης Πετράκης
Ροπή
460 σελ.
ISBN 978-618-5289-17-1
Τιμή: €19,08
Βιβλίο & Τέχνες | diastixo.gr



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου